BROODTHAERS Marcel
(Saint-Gilles, Belgio 1924 - Colonia 1976)
Marcel Broodthaers
Luogo: Bruxelles
Editore: Cogeime
Stampatore: senza indicazione dello stampatore
Anno: 1966 (settembre)
Legatura: N. D.
Dimensioni: 16,8x24,8 cm.
Pagine: N. D.
Descrizione: foglio di carta fustellato suddiviso in 9 "francobolli": 3 riproduzioni fotografiche di gusci d'uovo di cui una in bianco e nero e due virate in giallo e rosso; 1 riproduzione del monogramma "M.B." ripetuto dodici volte, 3 recanti le informazioni e gli orari dell'esposizione, 1 con il testo: "Je retourne à la matière - Je retrouve la tradition des Primitifs - Peinture à l'oeuf - Peinture à l'oeuf" e 1 con il nome dell'artista stampato in nero posto al centro del foglio. Invito/multiplo originale realizzato in occasione dell'inaugurazione della mostra (Bruxelles, Galerie Cogeime, 27 settembre 1966).
Bibliografia: Michael Lailach, «Printed Matter. Die Sammlung Marzona in der Kunstbibliothek», Berlin, Kunstbibliothek Staatliche Museen, 2005: pag. 100; Steven Leiber, «A survey of artists’ ephemera 1960 – 1999», San Francisco, Smart Art Press, 2001; pag. 30
Prezzo: N. D.ORDINA / ORDER
“Marcel Broodthaers created a wide range of ephemera during his entire brief career. More often than not, he designed his own announcements, many of which evince the same critical elegance and opaque sensibility that one finds in everything that he made. In conjunction with his fictional Museée d'Art Moderne (1968-72), Broodthaers created exhibition announcements, institutional letterhead, publicity, and mimeographed «open letters», some of which bear the officius marks of his fictional museum's rubber stamping and which the artist mailed to approximately five hundred to a thousand primarly artworld recipients. Through these and other numerous examples, Broodthaers's artist' ephemera frequently adopted and interrogated the rhetorical forms, fonts, and flourishes of the museum's discourse and the ideology of its publicity apparatus” (Steven Leiber, «A survey of artists’ ephemera 1960 – 1999», San Francisco, Smart Art Press, 2001; pag. 30).